Sunday, January 26, 2014

Tutorial - How to do the sewing of round blocks–hvordan sy runde blokker

P1000963

Yesterday I taught a class on traditional hand piecing – great fun – and I promised to do a photo tutorial on my blog on how to do the round block sewing.
I will do the tutorial in both English and Norwegian.

I går hadde jeg gleden av å lære bort håndsøm på strek – det var kjempemoro – og jeg lovet å legge ut en bildeinstruksjon på hvordan man gjør med den runde sømmen.
Siden jeg jobber med Life Is Beautiful blokker så viser jeg på en av de blokkene.

Since I am already working Life Is Beautiful blocks, I will show you the process on one of them.

Du trenger: Frysepapir, blyant, limstift type Sewline og flytende vannløselig lim.

You need: Freezer paper, pencil, Sewline glue pen and water soluble liquid glue (applique glue)

P1000968

Lag en frysepapirmal og stryk den på baksiden av stoffet ditt. Klipp stoffet så du har sømmonn, klipp hakk i stoffet, inn til ca. 2 mm fra frysepapiret og tegn langs kanten på frysepapiret med blyant. Vær nøyaktig – dette blir sylinjen din.

Make a freezer paper template and iron it to the wrong side of the fabric. Cut the fabric so you have a seam allowance, and make cuts with a pair of scissors in to approx. 1/8” from the freezer paper edge. Draw a pencil line along the edge of the freezer paper. Do it very precise – this will later be  your sewing line.

P1000969

Bruk limstiften med lett hånd på frysepapiret og brett sømmonnet slik bildet viser.

Use the glue stick with a light hand on the freezer paper and fold the seam allowance over as shown on the photo.

P1000970

Stryk blokken din og stryk “hullet” ditt, og legg hullet over blokken så du ser at alt passer. Fest med en knappenål langs kanten hvis du har en liten blokk, eller flere hvis du har en stor blokk.
Nå skal du bruke applikasjonslimet (vannløselig) i små prikker langs kanten på hullet som vist på bildet. Løft halvparten av hullet opp fra blokken, ta på lim, legg denne halvparten ned på blokken og stryk med tørt strykejern.

Iron your block and iron your “hole” and place the prepped “hole” on the top of the block for trying out the placement.
Use a pin to secure the placement. I use 1 pin if the block is small, like this, and several if I am working on a bigger block.
Now, use  your applique glue (water soluble) in small dots along the edge of the hole, as shown on the photo. Do one half at a time, put on glue dots, put the half down and iron it with a dry iron.

P1000971

Gjenta limprosessen på den andre halvparten av blokken og stryk.

Hvis du finner at du er misfornøyd med plasseringen av hullet, sprayer du blokken med litt vann og tar delene fra hverandre. Tørk delene med strykejernet og gjenta lim og strykeprosessen igjen.

Repeat the glue process for the second half + iron.

If you find that your placement is off, give the block a spritz of water and take the block and the hole apart. Dry the pieces with the iron and do the glue + iron  process again.

P1000972

Stryk den ferdige blokken som fremdeles har frysepapiret bak fra begge sider.

Iron the finished block which still has the freezer paper on the back from both sides.

P1000974

Løft sømmonnet opp fra frysepapiret med fingrene rundt hele hullet.

Lift the seam allowance from the freezer paper with your fingers around the whole hole.

P1000975

Ta av frysepapiret fra baksiden av hullet med fingrene.

Remove the freezer paper from the back side of the hole with your fingers.

P1000976

Sy på blyantstreken med maskin.

Sew on the pencil line with sewing machine.

P1000977

Klipp ned sømmonnet til 1/4”

Cut the seam allowance to 1/4”

P1000979

Stryk blokken fra forsiden – og nå er du ferdig med blokken din. Sømmen er usynlig!

Iron from the front – and now, you are done with your block. The seam is invisible!

Du kan selvfølgelig også bruke denne metoden hvis du skal håndapplikere fra forsiden – da trenger du ikke tegne opp sylinje.

You can off course use this method doing hand applique from the front. Then you do not have to draw the sewing line.

heart[5][3]

Vær så snill å huske at dette er min leksjon og jeg liker å dele den med deg.
Jeg vil be deg å ikke  undervise fra min leksjon og ikke kopiere den til din blogg eller webside.
Du må gjerne linke slik at dine venner kan printe selv.

Please keep in mind that this is my tutorial and I enjoy sharing it with you.
I will ask you kindly not to teach from my tutorial and
not to copy it to your blog or website.
You are welcome to refer your friends to my blog to print their own copy of my tutorial

bord_hjerter

Learning-Quotes

Hanne

24 comments:

  1. Dette så egentlig både enkelt og vanskelig ut. Tusen takk for forklaringen.

    ReplyDelete
  2. Takk for forklaring. Lurt å syed maskin, eg har gjort detpå same måte med Aplique sampler, men eg sydde alle sirklane for hand. Lærer noko nytt heile tida.

    ReplyDelete
  3. Tusen takk, Hanne! Trur eg forstår det no. Kjempebra!

    ReplyDelete
  4. Takk for fin instruksjon! greit å vite, hvis jeg skal sy sirkler en gang.... ;-)

    ReplyDelete
  5. Takk for fin instruksjon! greit å vite, hvis jeg skal sy sirkler en gang.... ;-)

    ReplyDelete
  6. Nice tutorial Hanne. I had not thought of sewing the hole to the background with the machine instead of by hand.

    ReplyDelete
  7. Kjempekjekk måte å sy på;)
    Det skal bare litt øving til;)

    Finfin uke til deg;)

    fra Ann-Mari

    ReplyDelete
  8. Så flott tutorial du har laget! Hadde vært artig å prøve dette :)

    ReplyDelete
  9. Takk for kjempefin oppskrift. Den skal jeg prøve meg på. Ha ei fin syuke!

    ReplyDelete
  10. Thanks for sharing, Hanne. I have life is Beautiful to make "one day" and assumed the circles were appliqued on top of the piecing. I like your method very much.

    ReplyDelete
  11. Åh, takk, Hanne! Jeg har gruet meg til denne prosessen med mitt teppe, så jeg har stoppet litt opp. Men nå skal jeg studere bildene og teksten din nøye. Hjertelig takk.

    ReplyDelete
  12. Thank you so much for this tutorial, I will save it for future purposes!

    ReplyDelete
  13. Takk for beskrivelsen. Den var veldig god og så minte den meg på at jeg også har dette mønsteret :)

    ReplyDelete
  14. Hanne~ thank you! I will have to practice this on something not important before I try it on something I don't want to mess up. What brand applique glue do you recommend? I have never used applique glue.

    ReplyDelete
  15. Så bra Hanne! Du er en flink lærer :-)

    ReplyDelete
  16. Takk for god forklaring! Dette var en god framgangsmåte!

    ReplyDelete
  17. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  18. Tusen takk for flott kurs med deg på lørdag,Hanne! Og forklaring hos deg her på nytt igjen, er helt perfekt for meg :-) Min blokk skal bli en pyntepute.

    ReplyDelete
  19. Takk for god förklaring. Skal tilbake her når jeg tar fatt på en ufo som har ligget en stund. :-)

    ReplyDelete
  20. Many thanks for this. Having the option to sew with a sewing machine is wonderful and a time saver. It looks so clean and perfect.

    ReplyDelete
  21. Tusen takk for hjelpen!!!

    ReplyDelete
  22. Thank you for a great tutorial, it is just what I need for a project that has been standing still.

    ReplyDelete
  23. Thanks Hanne, very clear have bookmarked this for later

    ReplyDelete
  24. Thank you for this tutorial. I am starting with the life is beautiful quilt and going to use this. Your quilts and colors are very beautiful, greets, Nelly from Holland.

    ReplyDelete

Thank you for visiting my blog :-)
Your lovely comments are very much appreciated.
Wishing you a wonderful day, wherever you are!